Bejelentkezés

Kisfilm

Óvodánkban lehetőségünk volt betekintést nyerni a gyerekeknek a méhek életébe. Az egyik apuka kezdeményezésére a gyerekek megismerkedhettek a méhek munkájának fontosságával. A tornateremben egy kivetítőn megnézhettünk egy filmet, amelyben bemutatták, hogyan gyűjtik össze a méhek a virágport és hogyan lesz abból méz. Érdekesség volt, hogy ki, milyen szerepet tölt be ennél a feladatnál, hallhattunk a méhek családjáról, a méhkirálynőről és a dolgozó méhekről. A gyerekek felpróbálták a méhész kalapját, ami védelmet nyújt a csípések ellen. A kisfilm után megnéztük a virágport, ami olyan sokszínű, mint a virágok. A kaptárba is betekintettünk, ahol fényképen lehetett megkeresni a méhkirálynőt. A csoportszobába ajándékokkal térhettünk vissza. Minden kisgyermek kapott egy kis mézkostolót és egy színező füzetet, amit örömmel kezdtek el kiszínezni.

Köszönjük Fuchs Marcus apukájának a méhészettel és a méhekkel való ismerkedést, igazán tartalmas, hasznos program volt!

 

Sziebert Lívia
óvodapedagógus

Óvodánkban kiemelten foglalkozunk a fontosabb világnapokkal, ezzel is igyekszünk elősegíteni a gyerekek környezetükhöz való pozitív viszonyulását, környezettudatos magatartásuk formálását. A világnapok témáit heti projektekben dolgozzuk fel.

Március 23-án a víz világnapja alkalmából kék pólóban érkeztek a gyerekek a kérésünkre, ezzel is kiemelve az esemény fontosságát. Ezen a napon a tornaszobában egy 20 perces, diavetítéssel egybekötött interaktív kiállítás látogatás várta a csoportokat. A terembe beérve a tenger hullámzásának kellemes hangja fogadta a gyerekeket, majd diavetítés keretében az óvónénik elmesélték nekik „A vízcsepp család” történetét. A mese után körbejárva a kiállítást megnézhették egymás alkotásait, amelyhez Gryllus Vilmos- Kis hajó című dala szólt háttér zeneként. Két játékos feladat is színesítette a kiállítást. Egyik helyszínen olajfoltoktól kellett megtisztítani a halakkal teli tenger vizét, amelyet mágneses horgászbottal tehettek meg, majd egy éhes cápát kellett jól lakatni. Itt az ügyesen célzó gyerekek csillapíthatták a cápa étvágyát „labda-élelemmel”. A bátrabbak fotózkodhattak is a cápa szájából kitekintve. Végül egy hídon kelhettek át a folyó fölött, amely a szikla hasadékából indulva tartott a tenger felé, mindezek a gyerekek által készített szebbnél szebb, ötletesebbnél ötletesebb vízi élőlényeknek adtak otthont. Mindenki egy ajándék színezővel távozhatott a kiállításról.

A hét többi napján a csoportokban az óvónénik a témát érintő mesékkel, versekkel, dalokkal, vizes kísérletekkel, játékokkal tették még érdekesebbé a gyermekek számára a témahetet.

Iványi Márta
óvodapedagógus

 

Minden évben február 2-án tartjuk az óvódában a Mackó napot! Az ünnepet megelőzően már foglalkozunk a medvékkel, a jeles naphoz kapcsolódó hagyományokkal, hiedelmekkel.

Ezen a napon bújik ki a medve a barlangjából, és ha meglátja az árnyékát (süt a nap) akkor tudja, hogy még hosszú lesz a tél, így visszabújik a barlangjába, ha pedig nem látja az árnyékát, akkor tudja, hogy már nem tart sokáig a tél, és ébren marad.

Mackó nap alkalmából minden gyermek magával hozhatja a saját plüss maciját az óvódába. Egész héten a medve témával foglalkozunk, hogy a gyerekek minél komplexebb élményszerűbb módon ismerkedhessenek meg a témával, és szeressék meg, érdeklődők legyenek a medvék iránt. A Mackó Napot megelőzően témához kapcsolódó mondókát (Dirmeg dörmög a medve…) , verset tanultunk (Weöres Sándor: Medve-nóta), mozgással kísért versikét (Brummog brummog barnamedve…) csoportban, azért hogy a gyerekek számára öröm legyen az ünnep. A mozgásos vers, és a Weöres Sándor vershez is kapcsolódnak játékos mozdulatok, melyekkel eljátsszuk a verset, és a medve mozgását is utánozzuk, hogy minél játékosabb formában keltük fel a gyerekek érdeklődését a téma iránt. Mackó nap hetében elmeséltem nekik Kolozsvári Grandpierre Emil: A két kicsi medvebocs meg a róka című meséjét, amit nagyon szeretnek a gyerekek. A meséhez kapcsolódóan mackó bábokat is készítettünk, hogy eljátszhassuk közösen a történetet.

Február 2-án a gyerekek által hozott plüss mackókkal játszottunk a csoportban, nagyság szerinti sorba rendeztük őket, megfigyeltük melyik a legalacsonyabb, melyik a legkisebb. Ezután barlangot építettünk nekik (asztalok és pokróc segítségével), hogy elbújhassanak. A barna medvéket helyeztük el a barlangban, a jegesmedvéket a szőnyegen hagytuk, majd megszámoltuk mennyi mackó van a barlangban, mennyi a szőnyegen. Nagyon élvezték a gyerekek a barlangépítést, és szívesen másztak be sorban, egymás után, hogy kipróbálják és megszámolják, mennyi mackó van a barlangban. Megnéztük azt is közösen, hogy vajon a jegesmedvékből, vagy a barnamedvékből van több, és ügyesen megállapították a gyerekek, hogy a barnamedvék többen vannak, mint a jegesmedvék. Ezután mi magunk is medvékké változtunk a csoportban, és kirándultunk a medve barlangjához, ahol megtáncoltattuk a medvéinket a Mackó, mackó ugorjál… dalos játékunkra, amit lelkesen táncoltak a gyerekek.

A Mackó nap megünneplése évek óta hagyomány az óvodában, ilyenkor minden csoport mellett a folyósón kiállítást készítünk a gyerekek által hozott plüss mackókból. Nagyon sokféle plüss maci szokott megjelenni a jeles nap alkalmából, amiket a folyósón körbejárva minden gyermek megszemlélhet a csoportjával. A gyerekek mindig nagyon várják ezt a napot, és izgatottan nézegetik meg a sok különböző plüss mackót. A nap végén minden mackó hazatérhet a tulajdonosával, várva a következő évet, amikor ismét ellátogathat az óvódába.

Somogyi Eszter
óvodapedagógus
Csiga csoport

Hagyományainkhoz híven ebben az évben is megemlékeztünk óvodánkban a 1848-49-es forradalomról. Az ünnepet hosszas készülődés előzte meg. Minden csoportban beszélgettünk a szabadságharcról a gyermekek életkorához igazodva. Barkácsoltunk nemzeti színű zászlókat, kokárdákat, virágokat. Megismerkedtünk a Nemzeti dallal és számos- a témához kapcsolódó- verssel, énekkel. Képek segítségével megfigyelhettük a huszárok jellegzetes egyenruháját, fegyvereiket. Beszélgettünk a katonák szerepéről, a haza védelméről.

A forradalom jelentőségét még nem biztos, hogy megértik a gyerekek óvodás korban, de megismerik a nemzeti érzést. Játékos tevékenységek során találkoznak a március 15-ei ünnepkör fontos pilléreivel, a hazafiasság, a béke jelentésével. Ezáltal fejlődik nemzeti identitásuk, magyarságtudatuk.

A közös ünnepélyre minden kisgyermek és felnőtt ünneplő ruhát öltött, melyre kitűztük a színes kokárdákat. A csoportok együtt vonultak az óvoda rendezvénytermébe, ahol közös énekléssel, versmondással emlékeztünk meg a szabadságharc hőseiről. Befejezésül Erkel Ferenc: Háry János c. művének egyik részletére /Intermezzo/ meneteltünk.

Törekedtünk arra, hogy kellő tisztelettel és empátiával emlékezzünk meg a forradalom eseményeiről, hőseiről.

                                                                              Figlerné Erős Mónika                                                                             óvodapedagógus - Méhecske csoport

Idén is megrendezésre került óvodai farsangi ünnepségünk. A gyerekek szebbnél szebb jelmezbe öltöztek farsang alkalmából. Ezen a napon óvó és dajka nénik zenés mulatsággal, játékokkal készültek a gyermekek számára. A nap folyamán táncoltunk és seprű adogatót, székfoglalót játszottunk. Tombola sorsoláson mindenki nyerhetett valami kis apró ajándékot. Végül rendezvénytermünkben összegyűltünk és megcsodálhattuk mind a 11 csoport jelmezbe bújt óvodásait, óvó nénijeit, dajka nénijeit. Egyes óvónők még a Dzsungel könyve című musicel-ből is előadtak egy rövid részletet, ezután a gyerekek kicsit közelebbről is megismerkedhettek a busókkal és a sokác népviselettel.

                                                                                   Csőkéné Mester Mónika

                                                                               óvodapedagógus - Süni csoport

Hivatkozások