Bejelentkezés

Kisfilm

A Föld napja

Április 22. a Föld napja az egész világon, célja, hogy felhívja figyelmünket a környezetünk védelmére.

A Föld Napját Magyarországon 1990 óta rendezik meg. Az egész világon szigorú szabályozások születtek a Föld, a természet, a levegő, a vizek, a környezetvédelem érdekében. Óvodánk „Zöldóvoda” címmel rendelkezik, így még nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy minél előbb természetszerető és védő személyiség jegyekkel rendelkező emberré neveljük az ide járó gyerekeket. Ezt csak az óvoda nem képes elérni, ezért van nagy szükség arra, hogy MINDENKI figyelmét felhívjuk Földünk védelmére, óvására.

Mi, óvónők beszélgetünk a gyermekekkel ennek a napnak a fontosságáról, hogyan védjük meg természeti és környezeti kincseinket, hogy ők hogyan tudnák megóvni közvetlen környezetüket (nem szemetelünk, nem tépkedjük a növények levelét, nem bántjuk az állatokat- természetesen segítséget adhattok számukra).

Mi is az a Föld napja?

Mi is az a Föld bolygó? Mi minden található rajta? Miért kell vigyáznunk rá, és hogyan tudjuk ezt megtenni?

Fontos átadnunk ezeket az ismereteket a gyerekeknek is, hogy számukra a környezettudatosság, és a természet megóvása már alapvetően az életük része legyen. Nem elég azonban csak ismereteket közölni. Megvalósítás nélkül a tudás mit sem ér – hogyan is valósul meg mindez?

Alkossuk meg a Földet! Közösen festettünk, ragasztottunk, gyurmáztunk, valami megfoghatót, láthatót készítettünk. Közösen szépítjük az udvarunkat,gondozzuk, locsoljuk az ott élő növényeket Alkotás közben is lehetőség nyílott a beszélgetésre, a Föld bolygóról, kontinensekről és tengerekről. Minden tevékenység ügyesítette a finommozgást, a közös alkotás öröme pedig erősítette a kapcsolatotokat.

És az újrahasznosítás! A szelektív gyűjtés mellett/helyett nagyszerűen felhasználhatjuk a műanyag kupakokat, PET palackokat, papírgurigákat, üres üdítős papírdobozokat gyerekekkel való közös játék, foglalkozás során.

Megerősödik az a hozzáállás a gyerekekben is, hogy mielőtt eldobunk valamit, végiggondoljuk a kérdést: “Tudnánk-e még használni valamire?” A sokféle anyag egészen más területen való felhasználása a kreatív gondolkodás fejlődését segíti.

Közelebb a természethez

Ahhoz, hogy természetes legyen a Földünk megóvása, pozitív viszonyt kell kialakítanunk a bolygónkon található sok-sok értékkel. A gyerekekkel sok időt töltünk a természetben, sétálunk a tóhoz, kirándulunk, hogy ismerkedjenek a növényekkel, állatokkal, virágpalántát ültetünk, vagy kertészkedünk közösen.

Mesék, versek a Föld napjáról

A beszélgetések, játékok során megismert új dolgok, információk szinte észrevétlenül kapnak megerősítést egy-egy mesébe, versbe ágyazva. Föld napjához kapcsolódó történeteket, verseket, énekeket hallgathattak, nézhettek a gyerekek. Április 24-én, hétfő délelőtt egy csodálatos kiállítást rendezett Blanka néni és Eszter néni /Csiga csoport/ az óvoda 12 csoportjába járó gyerekek alkotásaiból.

„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön.”

                                                                         Némethné Nagy Éva Mária                                                                         óvodapedagógus

PILLANATKÉPEK AZ OVIBAN
 
A víz világnapján, március 22-én óvodánkban a tornateremben idén is egy interaktív kiállítás várta a gyerekeket, akik kérésünkre ezen a napon kék felsőben érkeztek, kiemelve ezzel a nap különlegességét. Először egy mesefilmet tekinthettek meg (A víz körforgása vagy Valamit visz a víz), majd megcsodálhatták az interaktív bemutatót, ahol a csoportok által készített kreatív alkotások voltak láthatóak. Ezek közül többet ki is próbálhattak az ovisok. Egyik helyszínen olajfoltoktól kellett megtisztítani a halakkal teli tenger vizét, amelyet mágneses horgászbottal tehettek meg. Máshol az éhes cápát lehetett jóllakatni. Az ügyesen célzó gyerekek „labdaélelemmel”csillapíthatták a cápa étvágyát. Továbbá vízi állatos memóriajáték, vízzel kapcsolatos párosító játék is színesítette a játéklehetőségeket, illetve víziorgonán komponálhattak saját dalokat. Két híd ívelt át a folyón, amelyen oda-vissza közlekedhettek a mozogni vágyók. Vízen úszó vitorlás hajókat is mozgásra bírhattak szelet keltve, fújással. Mindeközben relaxálásra is volt lehetőség, tenger hangja és hullámzó látványa tette lehetővé, hogy a nyugalomra vágyó gyerekek kipihenhessék magukat. Végül mindenki egy ajándék színezővel távozhatott a kiállításról. A hét többi napján a csoportokban az óvónénik a témát érintő mesékkel, versekkel, dalokkal, vizes kísérletekkel, játékokkal tették még érdekesebbé a gyermekek számára a hetet.
 
Iványi Márta
óvodapedagógus

Az 1848-as szabadságharc komoly, de az óvodáskorú gyermekek által mégis nagyon kedvelt téma. Hisz a fiúk szívéhez közel állnak a huszárok, a puskák, az ágyúk, a lányok pedig örömmel dalolnak, kézműveskednek.

Az ünnepet megelőző napokban, az óvodai csoportokban különböző technikák használatával sorra készültek a magyar zászlók, kokárdák, huszárok. Mindannyian megtanultuk Petőfi Sándor Nemzeti dal című versének első versszakát, a témához illő mondókák verselése közben a menetelés fortélyait is elsajátítottuk. Sokat meséltünk a gyermekeknek, és képeskönyveket is néztünk a huszárokról. Így igazi meglepetés volt számukra, hogy március 14-én egy valódi huszár látogatott el óvodánkba, a Józsa Gergely Néptánc Együttes egyik táncosa személyében. A korhű ruhába öltözött huszár mögé lelkesen csatlakozott be minden óvodai csoport. Míg meneteltünk a rendezvényterem felé, szólt a dob, lengtek a zászlók a gyerekkezekben, és énekszótól voltak hangosak a folyosók.

A megemlékezésen először egy rövid mesén keresztül bemutattuk a március 15-ei eseményeket, majd közösen meghallgattuk a himnuszt, végezetül pedig együtt szavaltunk és énekeltünk az 1848-as hősök tiszteletére. Akinek kedve volt a műsor után még összeállhatott egy közös fényképre a huszárral, vagy újra megtekinthette az óvoda bejáratánál szervezett Magyar nemzeti kiállítást.

Vargáné Hegedüs Zsófia
óvodapedagógus

Február utolsó két hetében visszautaztunk az időben a dinoszauruszok korába. A témát már nagyon várták a gyerekek, szívesen kapcsolódtak be a tevékenységekbe.

A két hét során könyveket nézegettünk, vetítettünk a gyerekeknek, terepasztalt készítettünk közösen, csoportosítottuk a dínókat, melyik húsevő, melyik növényevő, miről tudjuk megkülönböztetni őket, hogyan szaporodtak, mivel táplálkoztak. Egyik nap Hektor, a raptor is ellátogatott hozzánk, akit megtanítottak a gyerekek a nyomolvasásra, színekre, irányokra, hogy igazi ragadozó válhasson belőle. Így játékos formában valósulhatott meg a gyermekek matematikai fejlesztése.

Kőgyurmából őskori maradványokat készítettünk, amit a terepasztalhoz is felhasználtunk, illetve a gyerekekkel kicsit a régészek bőrébe bújtunk és kipróbáltuk magunkat a szerepben. Homokban elrejtett dinoszaurusz maradványokat, és fosszíliákat tisztítottunk le, és figyeltünk meg.

A témához kapcsolódóan foglalkoztunk a vulkánokkal, vulkánkitöréssel. Videón is megnéztük milyen, amikor kitör egy vulkán, és egy kísérletet is elvégeztünk a csoportban, ahol közvetlen módon megfigyelhették a gyerekek, ahogy kifolyik a láva. A kísérletet követően a gyerekekkel festőhengerrel lepedőre festettünk egy vulkán kitörést amit nagyon élveztek, és egy szép közös kép született belőle.

A projekt kiemelt eseménye dr. Kovács János egyetemi tanár a földrajz tanszék vezetője érkezett hozzánk, és tartott előadást, és bemutatót a gyerekeknek a témában. A csoport érdeklődve hallgatta a geológust, és ügyesen válaszoltak a kérdéseire. A bemutatóban láthattuk honnan tudjuk, hogy léteztek a dinoszauruszok, hogyan alakultak ki a maradványok, és néhány leletet (dinoszaurusz fog, állkapocs) is kézbe vehettek a gyerekek, ami nagy izgalmat váltott ki bennük. Köszönjük az előadást, és hogy közvetlen módon is tapasztalatot szerezhettek a gyerekek a dinoszauruszokról! Nagy élmény volt számukra!

Timcsuk Blanka
óvodapedagógus

Farsang

 

„Figyelem, figyelem, közhírré tétetik,

télűző mulatságunk 2023-ban is megrendeztetik!”

Szebbnél szebb tündérek, hercegnők, fegyveres alakulatok és egyéb maskarások jelentek meg február 13-án a kozármislenyi óvodában, hogy három hónapnyi uralom után elkergessék a telet és ide varázsolják a tavaszt.

„Helyet, helyet nekem is,

ha kicsike vagyok is!”

Ebben a farsangi forgatagban bőven akadt hely kicsiknek, nagyoknak egyaránt, együtt mulatott az óvoda apraja-nagyja.

„Akinek itt kedve nincs,

annak egy csöpp esze sincs!”

Mint azt fotóink is bizonyítják, minden kisgyerek és felnőtt nagy lendülettel ropta a táncot, jókedvből, vigasságból nem volt hiány.

„Félre bánat, félre bú,

bolond, aki szomorú!”

Eszünk ágában sem volt, hogy bolondnak tartsanak minket, egyik muzsika követte a másikat.

„Igyunk, együnk, vígan legyünk,

búsúlásra nem születtünk!”

A kedves szülők jóvoltából nem hiányoztak a finom falatok sem: édes sütikkel, sós ropogtatni valókkal pótoltuk a táncolás közben elvesztett energiákat.

„Aki nem tud mulatni,

menjen haza aludni!”

Igaz, hogy nem kivilágos kivirradtig tartott a mulatság, de az egész délelőttöt végig táncolva bizony jólesett a délutáni pihenő! Mi megtettük a magunkét, hogy végre itt legyen a várva várt tavasz.

 

Keményfi Márti
óvodapedagógus

Hivatkozások